Saturday, October 15, 2011

Angry Bird dan asal usulnya.

siapa yang tak pernah main game angry birds ni?




well fellas, angry birds merupakan permainan video teka teki yang memaparkan burung yang tidak berkaki dan bersayap, dilancarkan melalui 'catapult' untuk merobohkan istana yang didiami oleh beberapa ekor babi berwarna hijau.


asal usul angry birds bermula pada tahun 2009 apabila Rovio merancang kertas kerja untuk menghasilkan satu generasi permainan video yang boleh memberi impak kepada industri permainan pada abad ini.

pada masa itu, Jaako Lissalo merupakan 'senior game designer' di syarikat tersebut. beliau muncul dengan simulasi screenshot yang menunjukkan seekor burung tanpa kaki dan kepak dan kelihatan sangat marah. setelah berbincang dengan staf lain, maka telah dipersetujui oleh mereka untuk membawa watak angry birds ke dalam permainan baru mereka.


MUSUH

Namun, setelah mendapat watak 'staring' dalam permainan ini, pihak Rovio memerlukan musuh bagi Angry Birds ini...oleh kerana pada masa itu virus selesema Babi atau Swine Flu merebak dengan begitu pesat dan madafakah di seluruh dunia, mereka telah mendapat ilham untuk menjadikan babi sebagai musuh kepada burung ini.

melalui fikiran ku yang pelik ini, adalah disimpulkan bahawa penjahat babi itu diilhamkan dari virus yang membunuh ribuan manusia di seluruh dunia. FFFFUUUUUU!!!!!

maka, muncullah watak ini



KONSEP

cerita itu tidak berhenti disana...setelah menemui Hero dan Penjahatnya, mereka memerlukan konsep. lalu mereka melihat satu permainan yang dinamakan Crush The Castle. crush the castle merupakan permainan flash yang agak menjadi kegilaan juga pada tahun 2009.


so, inilah Crush the castles yang u ol nak sgt tgk tu.


KESIMPULAN

Angry Birds = dicipta oleh geng Rovio
Babi Hijau (musuh) = Virus Swine Flue
Konsep = Crush The Castles.

maka terciptalah angry Birds.




sumber : wikipedia


No comments:

Post a Comment